چند سالی است كه توجه به سينمای دفاع مقدس، شكلی جدی به خود گرفته است، رويكردی فرحنده كه بايد در سالهای آينده نيز ادامه پيدا كند و از حالت مقطعی خارج شود.
«صمد ياراحمدی»، منتقد سينما،درباره جايگاه ژانر دفاع مقدس در سينمای امروز كشورمان، اظهار كرد: در توليدات ساليانه سينما معمولاً آنچه بيش از همه جلب توجه میكند، فيلمهايی است كه تنها گيشه را مدنظر دارد و به اسم طنز تنها چيزی را كه مد توجه ندارد، فرهنگ و ارزشهای جامعه است.
وی افزود: اما در اين وضعيت هستند آثاری كه همانند «ملك سليمان(ع)»، «عصر روز دهم» و «نفوذی» به مسائل ارزشی توجه دارند. در اين ميان فيلم «نفوذی» اثری است كه به تازگی روانه اكران شده است؛ اثری كه نگاهی نو به جنگ دارد.
ياراحمدی ادامه داد: در اين فيلم دفاع مقدسی داستانی روايت میشود كه در سينمای دفاع مقدس كمتر مورد توجه قرار گرفته است. تنها فيلم «دوئل» بوده كه به نحوی به اين موضوع نزديك شده، اما اين فيلم علاوه بر نو بودن موضوع، توانسته واقعنگری را هم به طرز مناسبی مورد توجه قرار دهد.
اين منتقد اضافه كرد: از دلايل موفقيت اين كار میتوان به كارگردانی اين كار هم اشاره كرد كه به خوبی بازيگران را هدايت كرده، اما پرواضح است كه بيشترين نقش را در «نفوذی» جمال شورجه تهيهكننده كار ايفا میكند. سينماگری كه به خوبی با سينمای دفاع مقدس آشناست.
وی درباره بازیهای اين فيلم هم گفت: بازی امير جعفری و جمشيد هاشمپور در اين كار فوقالعاده است، همچنين برای اولين بار شاهديم كه قاسم زارع در اين فيلم نقشی غيركليشهای ايفا گرده است.
اين نويسنده سينمايی در پايان خاطرنشان كرد: سينمای جنگ سالهاست در سينمای ما مهجور مانده، اما خوشبختانه در چند سال اخير توجه ويژهای به اين گونه شده است. حمايتی كه اميدوارم ادامه پيدا كند تا همانند دهه 60 شاهد اوج اين گونه باشيم.
منبع:خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)
معبر
نظرات شما عزیزان: